شرح وظایف حراست

۱. تعیین صلاحیت سیاسی و امنیتی کارکنان در جهت مقابله با نفوذ عوامل بیگانه و منحرف در سازمان .
۲. ایجاد و تصدی دبیرخانه و بایگانی محرمانه به منظور دریافت ، ثبت ،‌صدور و ارسال کلیه مکاتبات طبقه بندی شده مربوط به کارکنان در سازمان متبوع .
۳. کنترل و نظارت بر حضور اتباع بیگانه در سازمان .
۴. شناسایی عناصر متعهد و تلاش در جهت ابقاء و رشد آنان در سازمان .
۵. پاسخ به استعلامات رسیده به حراست از سوی مدیران سازمان .
۶. بررسی و ارزیابی اخبار و اطلاعات و گزارشات محیط ها و پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی در محیط .
۷. پیش بینی و شناسایی زمینه ها و گلوگاههای تخلفات عمده و مکانیزم ارتکاب به تخلفات و ارائه آن به مراجع ذیصلاح جهت پیشگیری و اتخاذ تدابیر لازم .
۸. حفاظت و پاسداری از اماکن و تأسیسات طبقه بندی شده به منظور جلوگیری از بروز خطرات و تهدیدات امنیتی
۹. تهیه و پیشنهادطرحهای لازم در جهت تدابیر امنیتی و حفاظتی برای حفظ و نگهداری اسناد و مدارک طبقه بندی شده در سازمان ( حفاظت اطلاعات در اتوماسیون ) و بررسی چگونگی نظارت و کنترل بر سیستم اتوماسیون و کاربران اینترنتی در سازمان .
۱۰. پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی ( از قبیل تجمع ، تحصن ،‌ اعتصاب و ... ) در سازمان .
۱۱. ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاع رسانی به ریاست محترم سازمان .
۱۲.تهیه شناسنامه محیطی ، شامل ویژگی های سیاسی ،‌ اجتماعی ، فرهنگی ، پتانسیلها مزیت های نسبی ،‌ چالشهای ویژه و بهنگام نمودن اطلاعات مربوط به محیط سازمان .
۱3.هدایت و ایجاد هماهنگی ، کنترل و نظارت برحسن انجام عملکرد حراستهای واحدهای استانی تابعه سازمان و اتخاذ ترتیبات لازم جهت تقویت این واحدها .
۱4. ایجاد هماهنگی و ارتباط مستمر با مرکز حراست وزارت جهادکشاورزی .
۱5.صدور کارت شناسایی و مجوز تردد و رعایت تدابیر لازم به منظور پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده و جعل در سازمان با هماهنگی مرکز حراست وزارت متبوع .
۱6.تشخیص مشاغل حساس و طبقه بندی شده در سازمان و اعلام آن به مرکز حراست وزارت متبوع وسازمان حراست کل کشور و در صورت لزوم بازنگری در تعیین مشاغل مذکور .
۱7.انجام و پیگیری سایر وظایف محوله ارجاعی از سوی ریاست محترم سازمان در چارچوب آئین نامه ها و بخشنامه های مرکز حراست وزارت جهادکشاورزی و سازمان حراست کل کشور .
۱8. کسب و پرورش اخبار و اطلاعات محیط در سازمان ( اعم از سیاسی ، اقتصادی ،‌ فرهنگی ،‌اجتماعی و ... )
19. تشکیل پرونده حفاظتی برای مدیران و کارکنان و ایجاد بایگانی محرمانه پرسنلی .
20. کنترل و نظارت بر تردد کارکنان و مراجعان به تأسیسات و اماکن طبقه بندی شده در سازمان .
21. ارائه گزارش دوره ای در فرم های مربوطه به مراکز ذیربط .
22. بررسی و برنامه ریزی برای آموزش مورد نیاز همکاران حراست سازمان و توابع در راستای وظائف محوله .
23.آسیب شناسی حوزه های وظیفه مندی سازمان در رابطه با وظایف محوله و ارتقاء و توسعه تحقیقاتی در این زمینه و بررسی آفت هایی که متوجه نیروی انسانی است .
24.استقرار نظام اطلاع رسانی حفاظتی بمنظور اعمال نظارت و هدایت دستگاه و اصلاح امور ازطریق جمع آوری ، پردازش و ارزیابی اخبار براساس برگشت اطلاعات درون و برون سازمانی .
25.شناسایی نقاط ضعف (اعم از نارسائیها ، عوامل ایجاد نارضایتی و کانونهای بحران زا) و آسیب شناسی ریشه ای علل تأثیر تهدیدات برون سازمانی بر عوامل انسانی ، کارکردی و فرآیند های اجرایی به منظور پیش بینی و پیشگیری از وقوع بحرانها .
26.شناسایی و ریشه یابی علل و عوامل انسانی و فرآیندی مخلّ نظم ، کارشکنی و ایجاد نارضایتی عمومی و چاره اندیشی و ارائه راهکارمناسب برای مقابله سیستمی با آن .
27.اتخاذ تدابیر حفاظتی لازم به منظور حفظ و نگهداری از اسناد ، مدارک و اطلاعات طبقه بندی شده وزارت متبوع و تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه .
28.ارائه طرح های ایمنی – مراقبتی بمنظور تسهیل در شناخت عوامل ریشه ای مفاسد و آلودگی سازمانی بمنظور ازبین بردن موانع بروز خلاقیتها ، ابتکارات و انگیزه های کاری .
29.تهیه ، طبقه بندی و اجرای طرح های حفاظتی اماکن و تأسیسات و صدور کارت شناسایی بمنظور جلوگیری از بروز خطرات ، اخلال درنظم و مقابله با تهدیدات درسطح مرکز واستانها .
30.ارائه مشاوره های حفاظتی و امنیتی درزمینه مسائل مرتبط با اهداف ، نیروی انسانی و عوامل محیطی مؤثر برمجموعه بمنظور اصلاح عملکردها ، فرآیندها و بازنگری در سیاستها و .... و جلوگیری از حوادث در راستای ارتقاء بهره وری سازمانی به مسئولین ذیربط .
31.ایجاد زمینه جلب اعتماد و فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل فیمابین مدیران ، کارشناسان ، کارکنان با مجموعه حراست درسطوح مختلف جهت اجرای صحیحی وظایف و نیل به اهداف قانونی .

6.1.9.0
گروه دورانV6.1.9.0